måndag 1 augusti 2011

DC Morf - Strålande framtid CD

DC Morf är från Karlskrona i Blekinge, och höll tydligen på under 90-talets mitt om jag fattat rätt. Jag hörde dom inte då, men får nu alltså chansen på denna återföreningsplatta kallad "Strålande framtid". Och det märks att dom varit igång ett tag då det är jävligt välspelat och låtarna är bra arrangerat. Musiken är rätt typisk som det lät i vartenda kvarter i Sverige runt 94, trallig punk, tvåtakt, stämsång, ja ni fattar. DC Morf gör det dock bättre än vad många gjorde då, men  jag ska ju villigt erkänna att jag får ju inte riktigt samma vibbar av denna typen av punk nu som jag fick 93-94. Men därmed inte sagt att det är dåligt. På bandets myspace sida nämner man Asta, Strebers och Dia Psalma som influenser, men jag tycker nog att Cosa Nostra är det bandet som ligger närmast. Och sämre influenser än Cosa kan man ju ha, faktum är att det är ett (av dom få i denna "genre" från nämnda tidsperiod) band jag fortfarande slänger på relativt ofta här hemma, dom har helt klart stått emot tidens tand. Skillnaden på dessa band är dock att DC Morf inte sätter sig på det viset och efter halva plattan känns det som det går lite på repeat. Men jag kan tänka mig att DC Morf kommer att gå hem jävligt bra hos en hel del folk 2011 och bli bandet med stort B för dagens "trallpunkare". Själv fortsätter jag som sagt att slita på mina Cosa plattor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar