onsdag 18 januari 2012

Ursut - Dårarnas paradis CD

Oj oj oj... Efter förra årets demo fattade man ju att Ursut skulle bli ett band att räkna med. Men att det skulle bli en sån här knock det trodde jag fan inte :-) Medlemmarna i Ursut är ju på intet sätt några noviser på det dom gör, utan har figurerat och figurerar i en massa band från Skåneland. Ids inte namndroppa en massa, då det finns att läsa på en massa andra ställen. Fetljud är det första jag lägger märke till. Sången delas på ett ypperligt sätt. Och helvete vad Rodrigo har gött sväng och driv i sitt spel, godis för ett trummongo som mig själv. En annan grej som Ursut verkligen sätter är körerna. Feta jävla refrängkörer så näven åker i taket direkt. Ursut har något som många andra saknar, fast jag kan inte sätta fingret på direkt vad det är. För dom uppfinner inte på något sätt hjulet, utan det är ju en väl upptrampad stig dom är inne på. Dom får bara sin råa hardcorepunk att kännas så jäkla rätt, ärlig och faktiskt fräsch trots tidigare skrivna mening. Inte illa år 2012... Dock ska det ju sägas att jag skiter fullständigt i om det är originellt eller gjorts 1000ggr förr så länge det är bra. Men tillbaka till Ursut igen så är det ju helt klart så att hade denna kommit lite tidigare så jag hunnit lyssna lite mer så hade den dundrat in på min top-5 lista över 2011 års bästa plattor. Så bra tycker jag den är. Så har du det minsta intresse i svensk råpunk/hardcore så skaffar du denna. LP'n är släppt av La Familia och CD'n (som kostar sketna 50kr) är släppt av bandet själva. Och där försvann min ide' till bandfoto med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar