onsdag 31 maj 2017

Mørkt Kapittel - Usnuelig Ferd LP

Sjukt kul när någon tycker att det är värt 150NOK bara för portot för att få något recenserat här. Stort tack Atle! Dags att ses igen och diskutera Cimex storhet :-)
Mørkt Kapittel från Trondheim / Oslo har innan denna 8 låtars LP'n släppt en 4 låtars 12'' och 3 stycken 7'' , och dom har i mitt tycke bara blivit bättre och bättre för varje släpp. Det är totalt nattsvart hela plattan igenom, och Atles' plågade röst är helt suverän. Tror att sättet han sjunger på på denna plattan är en stor del till att jag gillar det så mycket som jag faktiskt gör. Crust med black metal sång. Det gör att dom sticker ut från mängden och att man faktiskt minns något efteråt, vilket jag sällan gör av dom flesta svenska banden som dom förmodligen skulle buntats ihop med genremässigt. Men jag tycker att dom sticker ut även musikaliskt. Här känns det som att allt hänger ihop för att skapa en helhetsbild och inget inkastat bara för sakens skull, eller för att fylla ut som jag ofta får en känsla av annars när det handlar om denna typ av punk. Det är vemod, ångest och molligt i dom långsamma partierna, och tack vare den som sagt svinigt bra sången så håller den känslan i sig även under dom snabba delarna. Bra ljud, skitbra framfört och framför allt jävligt bra arrangerade låtar. Jag gillar det som fan! Om man skulle ge sig på att vara lite poetisk så är det både vackert och smutsigt på samma gång. Dagens svenska (neo)crustband har en del att lära här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar