söndag 7 maj 2017

Tragedi # 4 / Flyktsoda # 14 Fanzine

Bild snodd av Micke
Ännu ett fanzine till rakning och det gläder en gammal zinenörd som mig. Kan tänka mig att dom flesta har läst eller känner till respektive zine & zinemakare sedan innan då bägge har hållt på sedan 90-talet med detta (dock med andra namn på sina fanzines). Ett splitzine alltså mellan Flyktsoda från Göteborg och Tragedi från Eskilstuna. Om jag börjar med innehållet i Flyktsoda så är det intervjuer med Degenerationen, Provocera och Dick Tracy. Jag har bara hört Dick Tracy av dessa och det är väl faktiskt något Johan skall ha cred för, att han verkar ha mycket bra koll på yngre och nyare förmågor. Något jag har blivit bedrövligt dålig på... Sedan finns det några krönikor/artiklar både av Johan och andra + lite recensioner. Ganska trevlig läsning även om vi har ganska skild musiksmak jag och redaktören, Dick Tracy undantaget i detta numret. Kan ju även nämna att nu är det ordning och reda på trycket, något som var lite si och så i dom tidigaste numren.
Över till Tragedi då, Har inte läst några tidigare nummer av den, men är väl bekant med Mickes tidigare förehavanden och kanske främst då Schizofrehn. Här intervjuas Psykbryt, Self Surgery, Prins Carl och Staffan Fagerberg. Plus en kortis med Adhesive. Ganska brett spann även här som synes, men det är något Micke eftersträvar. Att blanda olika typer av punk. Hans fetish för Irländsk folkmusik får en sida kallad "Let the people sing" och Tony från Fas-3 har en fått en sida till KSMB tjafset som är i full gång. Lite recensioner, några sidor av Dementia zine och en spelningsrapport finns också med + lite av Mickes egna tankar kring saker. Känner dock att jag måste säga något om påståendet i Kravallsubban Lever kolumnen att "lite av skulden till att det inte finns utrymme för den sortens punk skulle delvis bero på crustscenen och att dom flesta allaktivitetshus är präglade av crust och liknande". Nu är jag ju ingen expert på området men dom jag personligen känner som håller på med detta brukar vara väldigt öppna för förslag och låta andra att arra spelningar på "deras" ställen. Ja ja, nog om det. Sammantaget ett schysst zine som jag absolut tycker ni skall köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar