söndag 21 maj 2017

Stupstock - Nu är det slut på veckan... 7''/CDr

Det skall rätt jävla mycket till om man ska lämna ett bestående intryck på endast 2 låtar/4 minuter. Visst att världens bästa platta någonsin bara är ca 3:30 lång och innehåller 4 låtar, men det är en annan historia...
Stupstock är om jag förstått det hela rätt ett hopaplock med folk spridda runt om i Sverige och medlemmar från bl.a Greenscab, Anatomi-71 och Våldsamt Motstånd. Sångare Robban har ju även Riotpunx Prod (Tidigare Anarkopunx Rec) som släppt 7'' i 100 ex på 4 olika färger. Musiken då... 2 låtar och det är helt klart första dängan "Samhällets stupstock" som låter bäst. En hetsig råpunksdänga på 1:30 som bryts av på mitten med ett lite långsammare break, ett stopp, och sedan igång igen. Den andra gillar jag första minuten på. Gött med lite växelsång också. Resterande 2 minuter i långsammare tempo med div samplingar och skrik känns bara som utfyllnad. Hade det varit flera låtar så hade jag kunnat köpa det som ett schysst avbrott, men när det bara är 2 så fattar jag inte poängen riktigt. Hade hellre sett att man la krut på en tredje snabb. Tycker väl att deras hybrid av 80-tals råpunk och 90-tals käng funkar, men inte mer. Har lite svårt för sången med, men den ligger rätt lågt i mixen så det kanske skulle låtit annorlunda om den kommit fram bättre. Musikaliskt så är det tight och absolut inget att anmärka på, men mitt slutgiltiga omdöme blir rätt ljummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar