onsdag 1 december 2021

Sänkt - Totalt Sänkt Kassett

En kassett med det mesta från Umeås Sänkt, kan det vara något kanske? Dom var aktiva för typ 10 år sedan, och låtarna på kassetten spänner mellan 2011-2014 och är 20 stycken till antalet. Jag var tvungen att kolla bland mina 7'' och där stod deras "Kaos i skallen" flexi minsann. Kommer dock inte alls ihåg hur den lät, så jag fick en påminnelse nu när jag kört igenom kassetten som Esox Lucius släppt. Och det låter väldigt tidstypiskt tycker jag för hur många band lät då. Texter på svenska ackompanjerade av något som är/var ett mishmash av 77 punk/ushc/klassisk svensk hardcore. Nitad gjorde det klockrent och drog väl med sig en del band, men det var liksom inga som kom i närheten av dom. Tror dock att min akilleshäl gentemot Sänkt är sången som blir nåt in i helvete enformig, för musikaliskt är det välspelat och varierat. Har även lite krångel med gitarrljudet som borde ha mer riv för att råa till det hela. Tycker det blir lite för tamt. Och det är nog mycket det som gjorde att jag aldrig riktigt fastnade för denna typen av band då detta fenomenet känns som något som många körde med runt den här tiden när hardcore på svenska var det som gällde. Fan stör mig lite på att jag inte gillar dom mer, för jag älskar deras låttitlar, haha. Korta och koncisa som "Sänkt", Trött", "Chefen", "Störd" osv. Men nej, 20 låtar av Sänkts hardcore på svenska blir mig övermäktigt... Kassetten innehåller båda deras EP's + ett helt gäng outgivna låtar. krimtank@hotmail.com är adressen till E.L , men det vet ni vid där här laget.

1 kommentar:

  1. Härligt Croby! Hoppas allt är bra med dig och du håller igång med dina band. Rocka på!

    SvaraRadera