onsdag 12 juni 2019

Blixtnedslag - Kalla Känslor MCD

Ett enmansband från Norrköping kallat Blixtnedslag skickade hit sin splitter nya MCD som släppts i 100 ex. Det är 5 väldigt snälla låtar som strömmar ut genom högtalarna. Betoningen ligger här på rock, istället för punk. Texterna är på svenska, och det känns som att en hel del av influenserna hämtats från 70-talets slut. Och då främst från den östra sidan (läs Stockholm). Det är väldigt cleant framfört, ja nästan snudd på tamt enligt mig, och jag saknar verkligen lite skit under naglarna här. Fan det går att skramla på rätt rejält, men ändå hålla det snyggt. Önskar även att Mikael skriker i lite mer, för nu blir det ganska uddlöst och attityden finns inte där. Nu sitter jag mest och tänker på att basspelet är rätt schysst, och det är väl inte riktigt meningen att basen skall ta fokus från allt det andra. 5 låtar på 12 minuter får du och det är väl mitt maximum i Blixtnedslags sällskap känner jag och är tacksam att det inte är en fullängdare jag skulle skriva om. Är punkinfluerad rock på svenska din grej så rekommenderar jag absolut att kolla in denna plattan och hans tidigare grejer. För egen del så känns det som det räcker med den här. Sorry, men inte min grej alls.

onsdag 5 juni 2019

Täjp - Live i Landsbro Kassett

Hehe, svinkonstigt släpp som är inspelad i Landsbroskolans aula på en morgonsamling. För 24 år sedan... Förmodligen håller medlemmarna här på i andra band idag, men ids inte forska i det. 2 sittningar var det tydligen på morgonsamlingen ifråga, och bägge finns med på kassetten. 6 låtar vardera gång. 5 covers och en egen låt. 2 med Mob 47, 2 med Nisses Nötter och 1 med Tatuerade Snutkukar, så influenserna kunde ju varit betydligt sämre. Som när man själv som 14-åring vevade loss på fritidsgården med Pistols, Ebba Grön och Perverts covers (Ville svingärna köra nån Rövsvett låt, men det gick helt enkelt inte). Det låter precis som förväntat. Rätt knackigt spelat, lite för långsamt + det där jävla målbrottet man hamnade i. Precis som det ska låta när man är 14 alltså. En egen låt vid namn "Rent samhälle" körs också (och finns som bonuslåt från replokalen med) men den åker liksom bara med på köpet. En stor behållning är ju även eftersnacket (med en lärare?) efter den ena spelningen. Största behållningen med denna var ju dock att minnas tillbaka till sina egna försök till band för 28-29 år sedan... EPИK TAPE har släppt denna i 50ex, men jag har ingen aning om vem eller hur du kontaktar för ett ex. Svinkonstigt släpp. Det sa jag i början va?

lördag 18 maj 2019

Krimtänk - Live I Repan Kassett

Ibland kan jag våndas lite när man skall recensera band som innehåller väldigt goda vänner, och man önskar att fler av dom skall vara som just Krimtänk. Att helt enkelt bara vara svinbra. Ett band som aldrig gjort mig besviken. Visst har dom gjort bättre och sämre släpp, men lägstanivån är jävligt hög. Håller fortfarande deras första 7'' som en av dom absolut bästa som släppts i Sverige på denna sidan 90-talet. Jag absolut älskar deras kompromisslöshet och hjärta i det dom gör. Dom kör sin grej rakt av sedan dag ett utan att bry sig en sekund om rådande trender och regler. Svinsnabb entakt från start till mål gjort med en jävla vilja och kärlek till "old school" råpunken som den lät förr. Stadigt förankrade i den svenska råpunken, men det hörs även spår av finsk och enligt mig framför allt Italiensk vansinneshardcore a'la EU's Arse. Ljudet på denna livekassett är riktigt bra faktiskt, och som den bakåtsträvare jag är så gillar jag att det är ett par gamla favoriter instoppade bland dom 13 låtarna. Även ett par helt nya låtar jag inte hört tidigare och det låter ju riktigt trevligt det med. Gå och se dom live om du får chansen för jag lovar att du inte blir besviken. Man vet liksom vad man får när det vankas Krimtänk, och det ser jag enbart som positivt. Inget krångel liksom. Tror fan farten dragits upp ett snäpp med eller? Kassetten är släppt av trummisen Jon och sångare C-O på deras respektive Brus-Tejps och Esox Lucius. Maila på krimtank@hotmail.com och skaffa dig ett ex.

måndag 13 maj 2019

Kardinal Synd - Andrahandssorteringen CD/LP

Jag har ju tidigare skrivit om Umeåbandet Kardinal Synd då deras 10'' "Baltic City" recenserades. Och åter igen så måste jag säga att Kardinal Synd funkar finfint år 2019. Jag är otroligt svårflörtad vad gäller trallpunk av idag, och känner jag någon gång för att lyssna på det så blir det något från 90-talets första halva. Kardinal Synd kommer nog dock få mig att ändra på detta. För jag gillar det här. Som jag skrev förra gången så uppskattar jag att det låter typ som ett snabbare Coca Carola , eller DLK för den delen. Inga spår av gnällbanden med "hes" sång som brölar sönder alltihop i en alldeles för hög tonart än dom klarar av. Man har lämnat Strebers och folkmusiken utanför också, vilket även det uppskattas då dom enda som fått det att låta bra är Strebers själva. Har väl egentligen inget att tillägga från den förra recensionen märker jag. Jag gillade det då, och jag gillar det nu. LP'n innehåller 12 låtar och CD'n (som jag fick) innehåller 8 extralåtar i form av tidigare nämnda "Baltic City" och 2 från samlingen "Sveriges Jävla Ryggrad". Second Class Kids som släppt i vanlig ordning.

Bengans Fik, GBG 25/5


SUN BATHER (Kphmn)
Rivig garagepunk från Kphmn med personal från fräcka band som Gorilla Angrebb, Amdi Petersens Arme och Red Dons.
https://sun-bather.bandcamp.com/

STRUL (Gbg)
Stans ballaste HC-punks gör en aldrig besviken och vi vågar påstå att trenden kommer hålla i sig.
https://strul.bandcamp.com/

Bengans Fik
Lör 25 maj
18 - 23
Fri entré men lägg gärna en slant i hatten för att täcka utgifterna

Fraggelberget GBG 14 & 17 Maj

14/5
Två gubbfräscha band från slovenien kommer förbi, håll i er nu!
Human Host Body
https://humanhostbody.bandcamp.com/

AKA BNSU:
One man grind/noise army!

80 spänn inträde endast kontant
Gå inte hem emellan för att bre en gammel macka, käk kommer finnas utan att något stackars djur satt liv och lem till.
Vi öppnar dörrarna kl 19:00 och första band går på 20:00

17/5
NEVERENDING WINTER (RU)
https://neverendingwinter.bandcamp.com/

SONIC ASSAULT (GBG)
https://www.facebook.com/SonicAssaultband/

80 spänn entré som vanligt endast CASH
Insläpp kl 19 och första band går på 21:00

För att bli medlem om du inte redan är det gör följande:
skicka för o efternamn + 6 första till medlem.gbgpunkpobel@gmail.com
Detta skall göras senast 23:59 dagen innan för att slippa massa krångel.
VI SKICKAR INGET SVARSMAIL SÅ MAILA RÄTT!!!


Adress: Fraggelberget @ Övre Hallegatan 19

söndag 28 april 2019

Battletruck - First Blood MCD

Tror detta är Battletrucks första släpp och det är ju alltid gött när band tar saken i egna händer och gör något själva istället för att vänta på eller räkna med att nåt "bolag" ska göra det åt dom. 5 låtar på strax under 10 minuter får man på plattan, och det känns rätt lagom faktiskt. Tror att det spisas en hel del Turbonegro, Dwarves, Nashville Pussy och annat från den "skolan" när det ställs till med fest hos Battletruck. Den politiskt korrekta delen av läsarskaran har förmodligen inte mycket till övers för Battletruck, vilket bandet själva förmodligen inte har något emot. Det kryllar av rock'n'roll klyshor och mer eller mindre bra nödrim på plattan, som jag hade rätt svårt för dom första gångerna jag lyssnade. Men fan, det släpper efter ett tag. Och jag köper till och med saxofonen i slutet på "Hit or miss". På minuskontot så måste ju gitarrljudet nämnas då det låter exakt som Onkel Kånkels, hehe. Det Engelska uttalet är väl inte heller 100 procentigt, finns ju såklart betydligt värre, men det blir ganska tydligt när man kör denna typen av sång. Ja ja, vad fan... Tycker ändå det är helt okej med 5 rätt jämnbra låtar, med "Battlefuck" som favorit pga en schysst twist på refrängen. Men till nästa gång så måste fan gitarrljudet fixas. Finns på Spotify för den som gillar sådant.

måndag 15 april 2019

Raka Rør - Från AW till AT : Samlade Verk 2017-2018 Kassett

Ett band jag aldrig hört förut är Raka Rør från Göteborg, som tidigare slängt upp ett gäng inspelningar på sin bandcamp. Och det är väl därför jag missat dom kan jag tro. Är helt kass på att sitta och leta eller lyssna runt på bandcamp sidor. Nog om det. Här är i alla fall 4 inspelningar samlade på en kassett. Det är jävligt stökig OI!/punkrock som bjuds här och jag befarade att jag skulle tappa dom efter några låtar när jag såg att kassetten innehåller 16 låtar. Men se på fan, det funkar. Kanske vädret ute idag påverkar omdömet då det är strålande sol och ett visst ölsug finns. Och det är ju då denna musik är som allra bäst. Det bonnas gött på gitarren, fyllekörerna står som spön i backen i varenda refräng och göteborgskan passar fan som handen i handsken. Textmässigt håller dom det jävligt enkelt och det är inget nytt under solen där. Fylla, idiotiska chefer, översittare, och lite mera fylla. Men det är väl precis så det skall vara när det gäller denna typ av punk. Är ju oftast inget större fan av OI! men det här gillar jag som fan. Tror att just den breda göteborskan bidrar lite extra till det med. Och att musiken inte är så jävla polerad utan står med bägge kängor fast i punkträsket och man vågar tumma lite på att det är lite otight här och var och kör på känsla. Det här fan så mycket roligare än alla jävla supertrista svenska OI!-band som många verkar hylla (Perkele undantaget). Visst fan är inte alla 16 låtar lika starka, men överlag så är det jäkligt bra. Tummen upp och veva ut en 7''!

fredag 29 mars 2019

Death By Horse - Reality Hits Hard LP/CD

Tror denna släpps idag, nya given med Death By Horse. Gillade ju inte alls deras förra platta (lindrigt sagt), och jag skulle ju ljuga de'luxe om jag påstod något annorlunda om denna. Tänker inte sitta och skriva massa skit en gång till, utan läs den förra recensionen, ta bort delen om ballad (finns en som drar åt det hållet här med, men jag låter den passera) och GG Allin cover. Addera istället en svinseg indie/grungeaktig historia ("Bored") och en hemsk ska-låt (Little boy). Jag är inte förändrad en tum vad gäller Death By Horse tyvärr. Men dom verkar ha medgång på dom flesta andra ställen jag sett, så förmodligen är det jag som inte fattar nåt...

Göteborg 6 April

Contorture (GBG/Husband)
https://contorture.bandcamp.com/

Scum System Kill (London)
https://scumsystemkilluk.bandcamp.com/releases

Akrasia (Oslo)
https://akrasiacrust.bandcamp.com/

Stekt Fraggel kommer serveras för skälig summa (fraggeln var vegan sa den).

80 spänn entré CASH precis som på den gamla goda tiden.

Insläpp kl 19:00 och runt kl 20 börjar giget.

För att bli medlem om du inte redan är det gör följande:
skicka för o efternamn + 6 första till medlem.gbgpunkpobel@gmail.com
Detta skall göras senast 23:59 dagen innan för att slippa massa krångel.
VI SKICKAR INGET SVARSMAIL SÅ MAILA RÄTT!!!

lördag 23 mars 2019

Lastkaj 14 - Stormar CD/LP

Den här kom tydligen på CD 2015 på Bells On Records, men är nu remastrad och återsläppt av Second Class Kids. Har inte hört den första utgåvan så om det är någon jätteskillnad låter jag vara osagt. Och jag vet inte om jag är rätt man att recensera denna plattan alls egentligen? Jag fixar inte 42 minuter i ett sträck av detta. Första genomlyssningen så var jag tvungen att pausa på låt nummer 6 pga överdosering av deras otroligt hurtiga trallpunk. Det är miljoner taktbyten, dragspel, stämmor, slingor och skitjobbig alldeles för ljus sång mest hela tiden. Låter som en av körsnubbarna har lite mer tryck i rösten, så mer av honom skulle vara att föredra. 2-3 låtar med Lastkaj 14 lite utspritt här och där under en kväll skulle säkert funka. Är helt övertygad om att detta är da shit om man är totalt såld på trallpunk, men jag blir hyperstressad och det kliar i varenda nerv i kroppen. Jag kör dom nya Svaveldioxid och Languid 12'' en gång till istället och förpassar denna till lådan. Och tejpar igen den.
(Låtarna 7-14 gav precis samma resultat som 1-6 för den som undrar.)

måndag 18 mars 2019

Discript - 未知 (Michi) Kassett

Det är väldigt sällan det kommer recensionsmaterial från Tokyo, Japan! Jävligt peppigt och kul. Någon kanske hajjar till över namnet, och det är samma band som släppte en split 7'' med Y 1995 och delade medlemmar med Beyond Description.
Men nu är alltså Discript tillbaka med 5 (+ ett intro) nya låtar släppta på kassett. Det är jävligt mörk käng med lite crustinslag det bjuds på här och det är jävligt välspelat. Riffen och arrangemangen känns igen och D-takten står som spön i backen. Får lite tidiga Warcollapse vibbar av musiken emellanåt, och givetvis Discharge. Sången sticker dock iväg åt metalhållet ibland, och även om det är det enda jag väl egentligen har att anmärka på så händer det tillräckligt ofta för att jag ska reta mig på det. Svårt att beskriva, men det låter lite 80-tals thrash om sången ibland. Det blir lite vekt. Lite för kontrollerat. Ömsom vin ömsom vatten här alltså och det lämnar mig lite splittrad trots att musiken är pärla... Fan, vill ju gilla det mer än jag gör då Hideyuki verkar vara en sjukt trevlig och sympatisk människa. Kassetten är släppt i 200 ex och jag antar att dom kommer gå åt ganska fort.

onsdag 6 mars 2019

Exhausted Cocks - Demonstrations Copy 2019 CDr

Ett relativt nytt band tror jag, men 2 av medlemmarna var med i Mindblaster för sisådär 20 år sedan om någon minns dom. Skit samma... Här är det 8 låtar punkrock a'la Amerikanska södern som gäller. Så fort första låten börjar så ploppar Antiseen upp i skallen. Och det hänger i till skivans slut. Detta gäller både gitarr/bas ljudet och låtarnas uppbyggnad och typen av riff. Och inte mig emot för Antiseen är ett jävla pärlaband. Gillar även sången som oftast skriks ut mer än sjungs, och dom inte helt nyktra körerna funkar dom med. Det är liksom inget jävla meckande utan allt hålls enkelt och att det är inspelat live gör sitt till för det blir inte så jävla snyggt och tillrättalagt. Sådan här musik skall fan vara bösigt och skitigt. Ska jag hitta nåt svenskt band att referera till så känns The Great German Re-Research hyffsat närbesläktat musikaliskt. Äh fan gillar du Amerikansk stökpunk/rock a'la Antiseen, Nine Pounds Hammer, The Hookers osv så tror jag att detta går hem rätt bra. Jag gillar't! Kolla med exhaustedcocks(a)hotmail.com om du kan få snika till dig ett ex. Annars får du väl googla, chansen är dock överhängande att du hittar något annat än just bandet i fråga.

Göteborg 8 & 9 Mars


Helhelg på Fraggelberget i Göteborg nu i helgen, 8 & 9 Mars.
För att bli medlem om du inte redan är det gör följande:
skicka för o efternamn + 6 första till medlem.gbgpunkpobel@gmail.com
Detta skall göras senast 23:59 dagen innan för att slippa massa krångel.
VI SKICKAR INGET SVARSMAIL SÅ MAILA RÄTT!!!

Jönköping 6 April

Ta med din påse, kontanter och fotriktiga skor. Lämna attityden hemma, så njuter vi tillsammans av en kväll i råpunkens tecken.

Insikten, Kulturhuset Jönköping.
Lördagen den 6 april.
Insläpp 20.00 - Första band ca 21.00
50 kronor i kontantformat.
Vi ses!

Paranoid, Zyanose & Sex Dwarf i Sthlm & Gbg i Maj

EUROPEAN TOUR MAY 2019:
05 – Turku (FIN), TVO
06 – Helsinki (FIN), Oranssi
07 – Tampere (FIN), Vastavirta-Klubi
08 – Stockholm (SWE), Broder Tuck
09 – Oslo (NOR), Barrikaden
10 – Copenhagen (DNK), Ungdomshuset
11 – Berlin (DEU), Köpi
12 – Wrocław (POL), Centrum Reanimacji Kultury
13 – Wien (AUT), Venster
14 – Milano (ITA), Macao
15 – Antwerp (BEL), Het Bos
16 – Amsterdam (NLD), OCCII
17 – Hamburg (DEU), Lobusch
18 – Göteborg (SWE), Skjulet


Kolla in detta i Sthlm den 8 Maj eller Göteborg den 18 Maj (Då lirar även Protes-Bengt och Mob 47 om jag minns rätt). Detta är tydligen Zyanoses' sista ryck i Europa innan dom kastar in handduken.

måndag 4 mars 2019

Anti-Metafor - En Röst Mot Systemet Kassett

Jag tänker inte skriva mer om detta än att citera ett gammalt fanzine som gjordes av 2 finnar. "Gillar du inte detta är du dum i huvudet!" 80-tals råpunk med ensträngssolon a'la Raped ass. 40 är det nya 15 osv... 7'' kommer senare i vår/år på D-Takt & Råpunk Records.

https://youtu.be/7aoKAJWLRWo
https://youtu.be/KkcjlF_4-pQ
https://youtu.be/R8ncdY2lhzc



söndag 3 mars 2019

Desertörerna - Rödvin & Betong LP

Desertörerna från Gävle var en helt ny bekantskap för mig, och jag tackar hjärtligt för LP'n som är pressad i 300 exemplar och utgiven på egna D**Records. Även inspelad i bandets egna D**Studio, och sådant applåderas. Gör det själv från start till mål, något vi kört hårt på med mitt band också. Musiken då? Jag måste erkänna att jag har svårt att spela hela plattan i ett svep. Det är väldigt snäll punkrock det bjuds på, nästan med betoning på rock. Nu behöver det ju inte vara dåligt för det, då det spisas och spelas en del gubbrock här. Tror mycket beror på att låtarna håller nästan samma tempo rakt igenom, och att sången blir lite ansträngd emellanåt när det skall tas lite högre toner. Det blir lite för "lagom av allt" på nåt sätt. Första bandet som dyker upp i huvudet när det skall asocieras är faktiskt Attentat. Även en del andra GBG-band skulle nog kunna nämnas men minnet sviker just nu. Första låten på B-sidan "Höghus 1 & 2" har även lite drag av EAK. Sen finns det vissa Ebba Grön inspirerade gitarriff här och där. Men det är som ni förstått sent 70 och tidigt 80-tals influerad punkrock det handlar om. Och som sagt så gillar jag det bitvis, en sida åt gången känns precis lagom för mig. Så en 6 låtars 10'' hade jag föredragit framför denna 13 låtars LP. Och det beror som sagt främst på dom två anledningarna jag skrev om i början av texten. Tror dock att jag skulle uppskatta det mer live en sen sommar kväll med ett par kalla innanför västen.

måndag 18 februari 2019

Kränkt & Sänkt - Trött på trall CD/Kassett

Kränkt & Sänkt hade jag inte hört innan jag fick denna plattan från bandet, och så här med facit i hand så är det ju en erfarenhet jag kan både ha och mista... Göteborgarna bjuder på 7 låtar här och det rör sig om mer eller mindre melodiösa alster. Inte trallpunk men melodiös punk. Musikaliskt är det väl inga problem direkt, men sången är bitvis ett kapitel för sig. Antar att det är flera av gubbarna som delar på sången och det vart ju helt klart en miss i planeringen enligt mig. Nån tjomme som growlar och en som hela tiden ligger på gränsen till falsksång, när det inte trillar över och blir falskt då. Jag brukar inte vara så jävla petig, men kör man denna typen av punk så faller det ju platt med falsk sång (Någon som minns banden från Svärtinge och deras sångare?). Sen är det  en tredje röst som kommer in ibland och då låter det faktiskt helt okej. Gillar inledande "The army of the kränkt" och covern av Astas "Patriarkatet" bäst, dom andra swishar mest förbi med blandade (mest negativa) reaktioner tyvärr. Stort jävla plus ska dom ha dock för att det märks att det gjort med stort hjärta och engagemang, och jag är tämligen säker på att Kränkt & Sänkt skiter fullständigt i att jag inte gillar det nåt vidare. Det borde dom göra.

Crustkirk # 1 Fanzine

Alex Päivät är tillbaka med ännu ett zine (har ju tidigare skrivit om Kissan Päivät och Firestorm här) och denna gången är det fokus på råpunk/käng vad gäller den musikaliska biten. Intervjuade band är Warchild, Hellshock, Masspollution (tidigare publicerad i Flyktsoda) och Crimex. Just nämnda Crimex har jag missat, men blev jävligt nyfiken på dom efter att ha läst intervjun. Jävligt bra! Ett lysande exempel på att bra frågor ger bra och långa svar. Ett genomgående tema i detta nummer är kärnkraftens icke-vara, och förutom att banden får en del frågor om detta så finns det även ett helt gäng artiklar om detta ämne. Ett tema som var vardagsmat i dom svenska fanzinen från 80-talet. Artiklar om provsprängningar, hur "Atomkraft-Nej Tack" märket kom till, boktips/filmrecensioner om just kärnkraft. Även en skrift som jag inte vet om den är skriven av Noam Chomsky, eller om den bara utgår ifrån några av hans citat/skrifter. Lite reflektioner ifrån spelningar finns också att läsa. Plus en text kallad "Till luffare, arbetslösa,arvlösa och de lidande" som först publicerades den 4 oktober 1884. Jag gillar det här stenhårt och hoppas att Alex får ut fler nummer av detta zine, och då gärna parallellt med Kissan Päivät :-)
Så låt dig inte luras av den Sika Äpärä doftande layouten för likheterna slutar just där. Jag hoppades väl lite jag med att det skulle vara just en Sikaklon, men är absolut inte besviken att så inte var fallet efter att ha läst det. Skaffa ett ex från Alex genom crustkirkfanzine(a)riseup.net