torsdag 5 augusti 2010

Agrimonia - Host of the winged CD

Äntligen är Agrimonias andra platta "Host of the winged" ute, deras första platta var ju ett grymt tillskott i samlingen och har lyssnats på flitigt under vissa perioder. För Agrimonia är ju inget man sätter på när det ska diskas precis. Och jag har även svårt att se Agrimonia som bakgrundsmusik till förfesten. När jag lyssnar på Agrimonia så vill jag göra det i fred, låter flummigt som fan kanske men jag tycker att det blir bäst då. Denna plattan börjar med att man vaggas sakta in i nåt halvsovande läge för att efter ca 4 minuter vakna till av Christinas avgrundsvrål i "Worms" , en 13 och en halv minuts lång historia som gnager och äter i en. Och det funkar faktiskt bra trots längden på låtarna, i alla fall var och en för sig. För det är väl det som jag kan se som en nackdel med denna plattan. Att det blir för långt, kanske kunde skippat någon låt eller två för 72 minuter av Agrimonias mörker blir fan för mycket. I alla fall för mig... Det är svårt att hålla koncentrationen uppe så länge. Förra skivan var ju strax över 50 minuter och det känns mer lagom. Precis som jag skrev i recensionen med muntergökarna i Counterblast så pendlar det mellan att vara snudd på vackert för att i nästa sekund bli elakt och brutalt. Tycker det är lite svårare att komma in i denna skivan än debuten men det behöver ju inte vara något negativt. På det stora hela en bra jävla skiva som borde tilltala både punkarna och metallfolk. Ge det en ordentlig chans bara för till slut så sätter det sig...

3 kommentarer:

  1. Coolt, den har jag väntat på. Vem har gett ut den?

    SvaraRadera
  2. CD'n är utgiven på Profane Existence och LP versionen av Skuld.

    SvaraRadera
  3. Grym skiva, hamnar på min top 10 under 2010.

    SvaraRadera