tisdag 26 april 2011

Troublemakers - 30 CD

Kan ju börja med att säga grattis till dom 30 fyllda, grymt imponerande även om dom tog en liten paus i några år. Respekt! Och Troublemakers är ett band som faktiskt ligger mig riktigt varmt om hjärtat. Jag hörde dom första gången på Delirium Tremens vol 6, och fastnade direkt för "Ljug mig en saga" och "På bergets topp". 2 låtar som obegripligt nog aldrig spelats in på nytt, borde ju lätt varit med på "Mental Kristid" som ju nästan enbart bestod av redan då ganska gamla låtar.
Nog om det... Troublemakers två första (fullängds)plattor "Mental kristid" och "Erektion" är skivor som står riktigt jäkla högt i kurs hos mig, och jag vågar inte gissa på hur många gånger jag spisat dom, eller hur många gånger jag kommer lyssna på dom för dom spelas fortfarande frekvent här hemma. Många år har gått sedan dom två plattorna och många skivor har släppts, men så bra som dom var då har det aldrig blivit igen. Så att dom flesta av dom 30 låtarna på denna samling är från just dom två skivorna är inte så konstigt enligt mig, om jag räknat rätt så är 12 av skivans 30 spår därifrån. Alla efterföljande skivorna har ju varit mer eller mindre bra dom också men inte så helgjutna som tidigare nämnda. Jag hade även önskat tidigare inspelningar av en del låtar, hade varit kul med originalinspelningarna från dom tidiga 7'' och "SR-tejpen" men man kan ju inte få allt. Nu känner jag att jag gnällt lite väl mycket, för detta är ju egentligen ett givet köp. Det är ju ändå ett av sveriges bästa rock'n'roll band vi pratar om, och sommartid blir dom ännu ett snäpp bättre! Enkel och rak treackordspunk när den är som bäst.

1 kommentar: