fredag 22 april 2011

Våldsamt Motstånd - Högre tempo, djupare gravar CDr

Våldsamt Motstånd från Karlstad hörde jag första gången på C-O's samling "Hoten från underjorden vol 6" för några veckor sedan, och jag måste erkänna att det var inget jag lade på minnet då. Nu har dom skickat hit sin senaste demo "Högre tempo, djupare gravar" så nu kan jag koncentrera mig enbart på dom. För det blir ju lätt att band "försvinner" på samlingar. 4 låtar ganska tidstypisk käng/crust är vad jag får när jag lyssnar. Det som är till Våldsamt Motstånds' fördel är att det är befriat från en massa gitarrslingor, som iofs kan låta jävligt bra, men ibland är det gött när det bara mosar på. Men en sak jag funderar på är vart basen är? Den kunde gott varit lite högre i mixen för att fläska till det lite. Skulle kanske väga upp den ganska skrikiga desperata sången en del också. En annan sak som jag gillar är att dom blandar in ganska mycket fyrtakt som ju aldrig är fel för att bryta av lite. Jag vet inte om det är jag som är kräsen, men återigen så är detta inget som jag tror kommer spelas jätteofta här hemma. Inte för att det är dåligt, men det saknas det där lilla extra som gör att man hajjar till ordentligt.  Det är även 4 låtar från deras förra demo "Lagen om alltings jävlighet" med på skivan. Och det är väl ingen större skillnad på dessa två, mer än att det är lite köttigare och långsamma partier med på den. "Nedåt" som är med på "Lagen..." demon är min personliga favorit och det hade vart fint med ännu mer slöa grejer. Det finns som ni ser grejer som jag gillar rätt bra på plattan, men det räcker inte riktigt hela vägen för mig. Hade jag kört med betyg så hade detta varit en 3:a av 5 möjliga. Godkänt alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar