lördag 7 november 2020

Headons - Bäst Före 16-10-2014 (Kassett)

 

Headons är ett namn som jag ofta springer på på olika sidor på facebook. Antingen för att många gillar dom, eller för att medlemmarna själva är grymma på att marknadsföra bandet, jag har inte svaret på det. Vet att dom är ifrån Halmstad i alla fall och består av medelålders gentlemän. Denna kassetten innehåller 10 låtar och släpptes alldeles nyss av Esox Lucius, men har tidigare funnits på Spotify (där med 8 låtar). Mitt första intryck av Headons var att jag tänkte att det är jäkligt "slätt". Det händer liksom inte så mycket i låtarna... Nästan ingenting. Inte i dom första två låtarna i alla fall, som bara spelar förbi utan vare sig solon, fill-ins eller någonting. Svinsega. Sen ökar tempot till tredje låten och det blir ett annat flyt i alltihop, och peaken kommer i fjärde låten "Säg det" och följande "Donald"som är tapens lätt bästa låtar. Får inte fram ur minnet vad jag tycker det påminner om, men nåt svenskt 90-tals band är det. Ganska skönt dock att bara kunna beskriva ett band med epitetet "punk" för det är precis vad det är. Inga prefix som rå,trall,crust,hardcore osv passar som beskrivning på deras musik. Sen står det still och tuggar några låtar igen tills kassetten är slut. 10 låtar av Headons punk på svenska blir alldeles för mycket för mig och det är inget förutom tidigare nämnda 3 låtar som direkt fastnade hos mig. Så mitt omdöme om denna kassett är ju minst sagt ljummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar