lördag 22 april 2023

Big Babe - Pig In The City LP

Ännu en pärlaplatta släppt på Quarantined! Att Marcus var en man med känsla för kvalitet visste jag ju iom fanzinet, men att plattorna han släppt skulle vara så jävla spot on trodde jag inte. Trodde bolaget skulle vara mer inriktat på hardcore a'la 80/90 tal i den Amerikanska skolan, men hittills har inget av släppen jag lyssnat på dragit ditåt. Shame on me och mina förutfattade meningar, men jag kryper till korset på rot och ber om bot och bättring. Big Babe från Malmö består av folk som figurerar eller har figurerat i mer eller mindre namnkunniga akter under åren så det är inga duvungar vi har att göra med. Det är skitigt och oborstat så det räcker och blir över här, och det landar i en rock'n'roll käftsmäll som sitter, men man vill ha en till direkt. Fladdrigt gitarrspel som ofta får mig att tänka på Poison Idea, men som bryts med ett solo eller riff som band som tidiga Gluecifer eller Hookers skulle döda för att säga att det var deras. Eller varför inte lite gammelthrash? Detta uppbackat med jävulusiskt drivet basspel som går bananas över halsen och inte bara följer riffen. Föredömligt! Överlag så låter det jäkligt live då det inte är en massa gitarrlager utan man håller det ganska avskalat vilket bara får dom att låta ännu mer "snotty" (hittade inget bra svenskt ord). Dom 10 låtarna är bra varierade i tempo och det bjuds på allt från 4-pannor till riktiga hardcorestänkare, men allt låter Big Babe och aldrig att man hajar till och undrar vad fan som hände där. Allt fyller en funktion och inget känns inkastat för att göra låtarna längre eller följa vissa ramar. Ett nytt favoritband har ploppat upp och jag tror det är risk att denna kommer spelas sönder, så släpp nytt snart. Bara att hugga om du ser den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar