torsdag 27 april 2023

Manic Ride - A New Low LP

Hardcore! Det här är hur det låter i mitt huvud när jag läser ordet hardcore.  Och hur det skulle kunna låta om man ljudgooglade ordet. Jag kanske använder ordet lite slarvigt och förknippar det främst med amerikansk hardcore, men så får det vara. Detta är alltså ett band från Malmö som släppt sin debut LP, tror dom släppt en 7'' innan men den har jag inte hört. Mina referenser till den amerikanska hardcoren sträcker sig tyvärr inte längre än till en 5-6 band (nej jag räknar inte in käng/crust/punkrock nu) jag lyssnar regelbundet på, så det blir jävligt svårt att i ord beskriva hur det låter. Visst tycker jag mig väl höra en del Sick Of It All ibland, men det känns som Manic Rides hardcore innehåller fler lager än bara den amerikanska. En del av riffen är jävligt influerade av svensk råpunk och hade det legat en sprattlig d-takt och annan sång på dom så hade dom kastats in i ett helt annat "fack" inom punken. Även inslag av engelsk punk a'la UK82 tycker jag mig höra. Flinkt gitarrspel med som bjuder på en hel del dubbeltjutare och snygga grejer som ligger lite i bakgrunden och larmar. Ingen skugga över någon annan i bandet för den delen, då det är jävligt tight framfört. Men om man slutar att nörda efter inspiration/referenser osv så är det som ljuder ur högtalarna solid jävla hardcore med gött plonkigt basljud, stop & go partier och skön energi som fungerar lika bra i peppande syfte som att lufttrumma till i soffan. 10 låtar är en helt perfekt längd för bandet som lyckas med att hålla mig på tårna hela plattan igenom. Och jag har lyssnat mååånga gånger nu. Tror att denna kan tilltala många som vanligtvis inte lyssnar på USHC så mycket, som mig till exempel. Köp från Quarantined Records.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar