onsdag 12 april 2023

Bina - Utlåst 7''

Sitter och lyssnar på denna 7'' som jag fick hem för ett tag sedan och slösurfar runt lite för att se om jag kan hitta något om Bina som kan vara av nytta. Hamnar på en recension från Slavestate, och läser följande: "Utan några jämförelser i övrigt är BINA den avknoppning av den svenska punken sent 70-tal och tidigt 80-tal då legendariska akter som KSMB och Liket Lever var i sitt esse." Det är ju typiskt då det är precis dom två akter jag tänkte smälla in här i min recension. Men då var jag ju i alla fall inte helt på tur om fler än jag drar dessa paralleller. Det handlar om schysst punkrock med en touch av melankoli som jag tycker gör sig bra här. Det är mer mörker än sing-a-long om man säger så. Och här gillar jag den dystra malande gitarrslingan som följer med i nästan hela första låten "Utlåst". Den tillför den redan hopplösa texten ännu mer ångest i all sin enkelhet. Ibland behöver man inte krångla till textämnena för att hitta rätt. Andra och snabbare låten "Vildsvin" är jag inte riktigt lika förtjust i då jag tro det eller ej med just Bina föredrar det lite mer postpunkiga melankoliska framför fart. Avslutande "En lång natt" är en snabb fyrtaktslåt, men som ändå går mer i stil med öppningsspåret. Lite mera postpunkig och mollig , med en ganska banal text som ändå fäster och igenkänningsfaktorn kommer krypande. Fan, jag tycker det här funkar riktigt bra och det skiljer sig ganska mycket får jag för mig från hur punkrock brukar låta år 2023. I alla fall det jag fått med mig. Ingen framtida klassiker kanske, men en ganska udda fågel i flocken som kommer plockas fram igen när humöret är rätt. Testa vet jag. Släppt av Elände Records, som nås på Elanderecords@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar