lördag 15 april 2023

Dream Warriors - Broken Spirit 12''

Jaha ni, mina vänner. Låt mig presentera Dream Warriors från Umeå. Som en blixt från klar himmel sopar dom igen käften på mig fullständigt med denna 12''. Så här bra har inte Umeå HC låtit sedan jag vet fan inte när? Det enda nutida bandet jag kan komma på därifrån som kan brösta sig mot dom är Warchild, som dom även delar någon medlem med. Och innan dess så får jag nog gå tillbaka ända till Final Exit för att hitta något från björkstaden som jag uppskattar lika mycket. Låt oss nu inte fastna i det, för Dream Warriors och Final Exit har absolut ingenting gemensamt vad gäller den musikaliska biten. Jag tycker att Dream Warriors på något sätt knyter ihop säcken vad gäller genreindelningen inom punk/hardcore. Här finns liksom allting ihopslaget i ett och samma band, och dom får det att smälta samman på ett grymt sätt. Det är väl i Amerikansk hardcore det bottnar, men det finns så mycket mer att ta av. När dom går över och jobbar med pukor och reverb på sången så får jag vibbar ifrån band som t.ex Krömosom, Impalers osv, för att i nästa stund få ett gäng dubbeltjutare a'la svensk 90-tals käng. Och där i från vidare till youthcrew singalong som sedan drar iväg med snabba pocka-pocka-trummor, rullande fill-in och hetsig sång. Integrity tunga partier och ibland brittiskt 80-taliga refrängriff. Jag fattar ju när jag skriver detta, att det låter inte klokt. Spretigt, rörigt och svinjobbigt... MEN, dom får ihop det på något jävla sätt och lämnar en kanonskiva efter sig. Kul med ett band som vägrar att låsa fast sig utan plockar ifrån allt möjligt, och som klarar den hårfina balansen att inte överdosera av något och få det att spreta. Man hör ändå hela tiden vart rötterna finns och det låter hela tiden Dream Warriors. Föredömligt ljud med skall tilläggas, och helt perfekt längd. 8 låtar på en 12'', som inte ger dig någon vila alls. Nästan så att min snart 46-åriga lekamen blir sugen på att stöka runt i en moshpit, men av säkerhetsskäl så blir det bara en försiktig soffpogo i min ensamhet. Skaffa denna från Quarantined , du kommer inte att ångra dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar