onsdag 8 juli 2009

Fuck Your Scene , Kid! vol 2 7''

Det är helt jävla otroligt hur mycket bra band det finns i lilla Sverige… Och jag är så jävla otroligt tacksam att jag får höra en del av dom. Detta är alltså nummer två i Kraniums split 7’’ serie ”Fuck your scene, kid!”. Förra gången vart det ju Makabert Fynd och Nice Idiot som hade en sida var, och nu har turen kommit till Fredag Den 13:e och Dobermann Cult. Två band som båda släppt bra skit innan, så denna gången visste jag lite vad jag hade att vänta mig.
Först ut – Fredag Den 13:e från Göteborg. Till skillnad från deras förra 7’’ tycker jag att denna känns fan så mycket mera rakt på. Sedan så är dom ju jävligt bra på att utnyttja körerna. Det är mycket sådana smågrejer som jag gillar med Fredag… T.ex att en gitarr kör med ”öppna” ackord i första låten, det korta men ack så bra mospartiet i mitten av ”No gods” m.m Sådana grejer gör att det sticker ut lite från mängden av kängband i sverige idag. Sedan ett jävla superplus till för att dom ger sig på ”Levande begravd” av Liket Lever. Och dessutom gör den bättre än originalet…Det är inte dåligt gjort!
Sid B startar med en jävla käftsmäll signerad Dobermann Cult från Stockholm. ”Turn your cheek no more” är en ca 20 sekunder lång HC dänga utan pardon. Detta är alltså musik med influenserna hämtade från andra sidan Atlanten. Full patte från början med ett jävla stamp. Och så fortsätter det i nästföljande två låtar också, snabb ettrig HC med lite stopp och 4-takts break i. Inte sån där skitnödig HC a’la Madball och grabbarna… Tycker att D.C känns jävligt osvenska vilket är kul, och det är inget snack om att dom har koll på hur man mekar ihop bra HC dängor. Tycker sången ibland påminner om SOIA, och det är inget dåligt betyg det… Är väl bara sista låten ”Blue Klux Klan” som jag inte tycker håller hela vägen… Hade föredragit en till toksnabb låt. Men man kan inte få allt.
Två riktigt jävla bra sidor på denna 7’’ alltså, så jag kan inte säga annat än att köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar