måndag 14 december 2009

Martyrdöd - Hur är läget?

Efter att ha fått hem "Sekt" när den kom så var jag ju inte helt övertygad... Visst fan var det bra, men föregångaren "In Extremis" var ju enligt mig ett smärre mästervärk. Men allt eftersom tiden gick och jag lyssnade på plattan så släppte det efter hand. Som jag kommer tillbaka till i frågorna till Micke så värkte plattan fram med tiden. Massor av intryck och ljud som kom fram mer och mer. För "Sekt" är ingen enkel skiva, utan det krävs att man verkligen lyssnar. Om och om igen... Och nu håller jag den som en av årets bästa skivor. Så jag slängde iväg lite frågor till hjärnan bakom Martyrdöd, tillika gamle bandkamraten i Hellshit, Micke Kjellman för att höra lite om läget i Martyrdöd...

1.Tja Micke, läget och vad fördriver du dagarna med?
- Tjena Masken. Trevligt att höra ifrån dig. Överlag är det bra nu eftersom jag ärpappaledig. Hemma med kidsen om dagarna och har det nice. Hur är läget i Tidaholm då?
2.Nu när Sekt varit ute ett tag, hur ser du på plattan? Hur har folk tagit den?
- Jag är nöjd med sekt. Den blev på det stora hela som jag önskade. Jag ser den somett viktigt tidsdokument i bandets historia. Jag är dock jävligt missnöjd med alltstrul som varit med lp versionen och misslyckade testpressar. Nu är dock självavinyl mastern färdig och låter fetare än cdn. Den är fortfarande inte ute. Men detblir en grym gatefold lp med Felicias konst.
3.Om jag fattat rätt så är väl Martyrdöd lite av ”ditt” band och du lägger en jävlamassa tid på att få det exakt som du vill ha det. Är det så att Martyrdöd är mer änett band för dig? Lite ”egenterapi” nästan?
-Haha, det låter pretto, men visst fungerar musiken som utlopp och kan ses som ettterapiarbete för att må lite bättre i vardagen. Jag vill dock inte lyfta fram migsjälv som privatperson eftersom det handlar om martyrdöd. Jag har turen att spelamed människor som fattar vad det handlar om. Martyrdöd är ett band även fast vialdrig repar.
4.Martyrdöd skiljer sig ju textmässigt mycket från dom flesta andra banden inom”scenen”. Tror du folk får med sig vad du snackar om? Eller är det skit samma, ochåterigen lite av att du skriver av dig för din egen skull?
- Hmm. En del texter har ju budskap som jag tycker borde vara rätt uppenbara. Jagkan inte svara på om folk hajar eller inte men jag lämnar ofta gärna utrymme tillandra att göra egna tolkningar. Om jag ser till vissa texter idag är det inte säkertatt jag är med heller längre. Saker jag skrev för några år sedan kan jag känna migväldigt främmande inför idag.
5.Vartifrån hämtar du inspiration till Martyrdöd, både musikaliskt och textmässigt?
- Jag får ibland låtidéer i huvudet eller riff som jag försöker ta ut. Jag kan interiktigt styra över det men jag känner när jag får Martyrdöd vibbar. Ibland kan detvara lätt att peka ut influenser till exempel att "Stormfödd" är påverkad av Amebixeller att sticket i "Gast" är influerat av Bathory. Textmässigt är det väl minstundtals förvirrade hjärna som bearbetar mänsklighetens mörka sidor och världenstillstånd samt en del fantasifoster och mystiska grejer med.
6.Om du jämför förra ”In Extremis” med ”Sekt”, vad har hänt? Jag hade jävligt svårtatt ta till mig ”Sekt” på en gång. Det var så jävla mycket intryck på en gång så detfick liksom värka fram, till skillnad från ”In extremis” som satte sig direkt…
- En stor del av inspirationen till låt materialet på Sekt var att jag tyckte attIn extremis kändes aningen lättnynnad och ”lätttillgänglig” i brist på bättre ord.Med Sekt kände jag ifrån början att det var något mörkare som låg under ytan ochlurade. Den stora skillnaden utöver det är produktionen. Sekt spelades in ireplokalen med Pontus medans In extremis var inspelad i studio Fredman. Visst ,Inextremis låter proffsigt och fett men med Sekt ville vi utforska nåt annat än det viupplevde som tillrättalagt och ”metalproduktion”. Det var en helt annan process attspela in Sekt, stundtals ett inferno. Vi var hemma med vår egen skit och ville grävadjupare.
7.Om jag känner dig rätt så har du redan börjat spåna på nästa giv, vad har vi att vänta?
- Ja det stämmer att jag har en drös nya låt idéer hemma på datorn. Jag vill intesäga för mycket innan det är klart men det blir nåt annat än Sekt. Ett steg längrefast samtidigt Martyrdöd. Just nu pratar vi om att försöka spela in platta självanästa år. Det känns spännande att se hur det blir med allt.
8.Sammanfatta 2009 för Martyrdöd och avsluta hur du vill….
- 2009 har varit ett mellanår för Martyrdöd. Det enda vi gjort tillsammans som bandär spelning i tyskland i sommar. Mats Magnus som var med och spelade på Sekt ochfungerade som livegitarrist har slutat. Jag vill passa på att tacka honom för hansinsats och önska honom lycka till med allt. Just nu ligger väl mest fokus på attgöra klart nytt material. Jag spelar gärna mer live med Martyrdöd i framtiden. Tack för frågorna Masken, hoppas allt är bra med dig, hälsa Ted och alla andra dårarhemma i Skaraborg. Ha det gött!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar