fredag 5 juni 2009

Protestant - Antagonist 7''


Fick denna 7'' av Krogh (Blindead, Attack) och det är jag honom evigt tacksam för. Ett band som gått mig helt förbi innan denna 3 låtars 7'' trillade ner i brevlådan. Bandet i fråga är Amerikanska Protestant, och jag är golvad! Det första man lägger märke till är det skitsnygga utvikningsbara screentryckta omslaget som är otroligt snyggt. Jävligt enkelt, men ack så snyggt.

När man sedan kommit så långt som att sätta på skivan så kommer knock nummer två! Det råder ingen tvekan om vart dom kommer ifrån, men precis som Krogh skrivit så är det alldeles för enkelt att bara avskriva dom som ännu ett "mörkt och tungt hardcoreband". Det är inte många gånger det känns så här genomarbetat. Varenda riff, trummslag och tempobyte känns helt rätt. Det är sjukt tight, aggressivt, melodiöst, dystert, rått, vackert vansinne. Crusten ligger som en stomme i alltihop, men blandas ena sekunden upp med malande doomriff, black metal surrande gitarrer och klassisk amerikansk hardcore. Och det är aldrig en antydan till att bli spretigt eller rörigt. Och ha då i åtanke att denna 7'' innehåller fler riff på 3 låtar än vad som är brukligt för en genomsnittlig fullängdare. Det bästa som kommit från USA på massor av år? Genomskinlig vinyl och en 8 sidig booklet. Måste fixa deras tidigare släpp snarast, men först ska jag lyssna på denna igen.

1 kommentar:

  1. Va fan, finns den på genomskinlig vinyl alltså? Det visste inte ens jag, haha. Bäst att rota igenom lådorna och se om presseriet hittat på nåt mer. Fick en lila testpress i alla fall, men i övrigt trodde jag allt var på svart vinyl. Du har alltså en mega-rare platta, haha.

    Jävligt kul att du gillade det såpass mycket i alla fall!

    SvaraRadera