fredag 26 juni 2009

West Coast Riot

Japp, igår var vi ju iväg till Göteborg för West Coast Riot, endags festival i Frihamnen. Samling vid replokalen innan vi drog där det ljögs lite innan avfärd. Kom fram till Frihamnen vid två, halv tre tiden ungefär och vädret var helt suveränt, blev en hel del hängande i öltältet under dagen...


Första bandet vi såg var Suicidal Tendencies, men det blev bara 2-3 låtar... Där kan man snacka om ett band som bara lever på namnet. Inte för att jag tycker att dom någonsin varit bra, men detta var sämre än väntat. Jag har sett dom en gång innan, men detta var sämre än jag kom ihåg att det var då. Skitdåligt verkligen...


Efter det var det lugnt fram till klockan fem då det var dags för Sick Of It All, och dom var till skillnad från Suicidal precis hur bra som helst. Fan här snackar vi energi! Har sett dom innan och det verkar som att dom har en fruktat hög lägstanivå. Det är väl inte deras optimala ställe att spela på med 2 meter hög scen och kravallstaket som en labyrint framför scenen, men dom levererade som fan ändå. Lite svårt att få med publiken som dom ville, men det blev allt en liten circlepit och även deras "braveheart" blev av, om än i miniatyrskala. Ett av världens bästa liveband, helt klart.



Lite mera häng innan det var dags för Raised Fist som även dom var bra tyckte jag. Snortight och energiskt, även om dom också gör sig bättre på lite mindre scener utan alla dessa staket. Men som sagt, bra var dom.



Efter detta var det bara att vänta på att klockan skulle närma sig tio rycket då det var dags för något som jag hade enorma förväntningar på och den största anledningen till att jag åkte dit. Social Distortion! Första spelningen i sverige på 12 år! Och dra ända in i helvete vad bra det var! Efter första låten vet jag att jag sa till Per att jag kände mig lite besviken, men efter nästa låt när jag fattade vad det var jag såg och det fick smälta in lite så blev allt precis så bra som jag ville. Gåshudsvarning... Precis varenda låt var hur bra som helst, men dom har ju en del att välja på, och det är tveksamt om dom gjort en enda dålig låt? The Creeps, Mommys Little Monster, Ball & Chain, Prison Bound, Nickles & Dimes.... Ja ni fattar. Det var hit på hit på hit. Mike Ness och Social Distortion ägde hela jävla Frihamnen i nästan en och en halv timme. Nu har jag äntligen sett dom. Lyckan är gjord. Fan att gubbrock kan va så bra...

1 kommentar:

  1. Märkligt hur det kunde vara så jävla bra, men det var det. Bara instämma i det du skriver, synd dock att du missade Bouncing Souls.

    SvaraRadera