söndag 14 juni 2009

Sthlms Blodbad / The Vultures - Split 7''

Fick denna split 7'' för ett tag sedan av Max i Sthlms Blodbad. Och skivan är ett samsläpp mellan deras Pet Wampa Rec och Up Yours Rec. Sthlms Blodbad har tryckt in 6 låtar på sin sida och The Vultures har 4. Det är ju helt klart Sthlms Blodbad som imponerar mest på mig med sin snabba entaktspunk som varvas schysst med d-takt, och lite 4-takt. Dom låtar jag gillar mest är "Sista droppen", Reinfeldts hantlangare" och "Korståg". Dessa låtarna är lite längre och inte bara entaktsrens rakt igenom, utan som jag tidigare skrev så är det en hel del schyssta tempoväxlingar. Dom två snuttlåtarna "Serenad till..." och "Politikernas miljoner" känns lite utfyllnad tycker jag. Sedan är det en cover på DLK's gamla "Allmosor" med på deras sida, men den kan man både ha och mista enligt mig. En okej sida tycker jag ,varken mer eller mindre. Men hade det bara varit dom 3 "långa" låtarna så hade betyget blivit betydligt högre....
På andra sidan hittar man alltså The Vultures från Borås... 4 låtar alltså varav en är en cover på Ruptures gamla "Anti fashion". Även Vultures vevar en hel del entakt på sin sida, och precis som på Blodbad sidan är det lite ojämt tycker jag... Covern är helt okej, och likaså andra låten "Lone wolves in hiding" tycker jag är skitbra. Men dom andra två håller inte riktigt samma klass. Bandet skriver själva att dom är influerade av bl.a GG Allin, Rupture, Brodys Militia, SS Decontrol m.m och det är en ganska bra beskrivning av hur det låter, med fördel Rupture a'la "Lust and hate" tiden....
Sammanfattningsvis en okej split 7'' med både toppar och dalar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar