lördag 22 augusti 2009

Vervain - Rigshospitalet CD

Vervain… Ett band jag aldrig hört talas om innan, fast dom skall tydligen ha släppt nån eller några demos tidigare. Deras debutplatta ”Rigshospitalet” kom i alla fall i brevlådan för recension för ett tag sedan och det är ju alltid kul med ”nya” band. Jag vet ingenting om Vervain, men medlemmarna är tydligen spridda geografiskt och har spelat/spelar i andra band. Vilka har jag dock ingen aning om… Malmö har dom som ”bas” i alla fall.
Grundstenen i Vervains musik är väl amrikansk hc från 80-talet, som sedan kryddats upp med div andra grejer. En hel del hockeykörer och såna här tunga ”hoppartier” med dämpade gitarrer. Och dom partierna lessnar jag på ganska fort… Kan funka nån gång ibland, men överdoseras lätt tycker jag. Svenska och engelska texter blandas men det är inget som man tänker på utan det bara rullar på. Lite så känns hela skivan tycker jag… det liksom bara rullar på. En del toppar finns där, men överlag känns det ganska slätt tycker jag. Funkar nog mycket bättre live eller på en 7’’/mcd. 12 låtar + ett bonusspår blir för mycket för mig… Favoritlåtarna är ”Tjafsa inte”, ”Wolfbane” och ”Häxjakt”. Är amerikansk hc din grej, så tror jag Vervain funkar kanon. Nobleway Records första släpp, kommer ut 5 sept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar