måndag 4 januari 2010

V/A - Halvfabrikat fick oss att göra det 1999-2009 7''

Börjar med att gratulera Danne och Halvfabrikat till 10 års jubileumet! Många guldkorn har släppts där… Detta är alltså en samlings 7’’ där 7 av banden som släpper på Halvfabrikat kör en cover på låtar som är släppta av just Halvfabrikat. Kul ide’ på pappret (jag är en av dom få som gillar tribute/cover skivor känns det som), men hur funkar det på skiva?
Först ut är End Of All som kör dunderhiten ”Hytta med näven digga med foten” av Anatomi-71, och det är klart godkänt. M:40 ger sig på ”Levande produkter” av Operation, eller delar av den i alla fall. Men det låter bra det med. Sedan är det Grace.Will.Fall som kör en Passiv Dödshjälp låt. Jag har inte gillat Grace.Will.Fall innan och det intrycket ändras inte efter att ha hört denna låten heller, förutom sången som är jävligt bra.
B-sidan inleds av Aktiv Dödshjälp och en tolkning av M:40’s ”Historiens svarta vingslag”, låten är kanon i original men här är det alldeles för metalliskt för min smak. Protestera är näst ut med ”Brott utan straff” av Totalt Jävla mörker, och det är okej varken mer eller mindre. Passiv Dödshjälp drar sedan av Aktiv Dödshjälp’s ”Tysta vittnen” och gör det bra, minus dock för ”robotrösten” i mitten. Sist ut är Livstid från Norge som river av ”Sista vilan” av End Of All, här kallad ”siste kvilen”. Jävligt bra och sångaren är fan mer än lovligt hysterisk…
Både toppar och dalar på denna skivan alltså tycker jag, men det är en jävligt kul grej och jag tycker absolut att den är värd ett köp. 300 gjorda så den lär ta slut ganska fort misstänker jag. Och lycka till i 10 år till Danne! En fråga bara... Varför var inte A-71 med? Bolagets bästa band enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar