onsdag 16 juni 2010

Troublemakers / Vänsternäven - Split 7''

Första plattan att avhandla som var med i påsen från Munkedal, fick denna av Ronny/Svindel Rec. Tackar för det. En split med veteranerna i Troublemakers och Skaraborgska Vänsternäven. Börjar med Troublemakers... Första låten "Made in sweden" är i mitt tycke en av dom bästa låtarna dom fått ur sig på väldigt lång tid. Den har den där speciella Troublemakers feelingen som fanns på dom två första fullängdarna "Mental kristid" och "Erektion". Deras två bästa plattor enligt mig som jag fortfarande plockar fram relativt ofta och kör igenom, mest sommartid ska väl tilläggas... Punkrock på Göteborgska som sätter sig direkt. Dom nästföljande går mig rätt obemärkt förbi och speciellt avslutande "Det spyr jag upp" får jag inget grepp om alls. Snabb tvåtakt med dämpade gitarrer passar Troublemakers oerhört illa. Fan kör på melodier och 4-takt, det är då det låter bäst. På andra sidan bjuder då Vänsernäven, bandet på mångas läppar här i Skaraborg, upp med 3 låtar. Vänsternäven är alltså en satans massa folk (12 på denna plattan) härifrån trakterna som drog ihop ett band mest för att ha kul om jag fattat det hela rätt (flera av dom spelar i andra band). Och så långt är jag med, men jag tycker att det blir för kul... Får associationer till band som var med på Äggets "Äggröran" skivor som jag inte minns namnen på eller orkar kolla just nu. Buskispunk på nåt vis. Självklart behöver inte allt vara dödsallvarligt hela tiden, men detta funkar inte för mig. Måste dock säga att jag gillar "Arbetslös" som är en helt okej 4-taktsdänga med en melodi som präntar sig fast i skallen. En skiva som jag inte tror att jag kommer plocka fram så värst många gånger efter detta är skrivet...

2 kommentarer:

  1. Detta kanske inte har med detta att göra men har du något bra tips på var man kan trycka vinyler?

    SvaraRadera
  2. Mobineko, GZ, Tail Records... Det är några i alla fall.

    SvaraRadera