måndag 1 november 2010

Sand Creek Massacre / Boredom - Split 7''

Fick denna av Danne (Halvfabrikat) på Oi Polloi giget i Skövde, så jag börjar med att tacka för det. En split 7'' mellan Sand Creek Massacre från Holland som ju har ett par tidigare släpp på samma bolag, och Boredom från Österrike. Sand Creek Massacre är ett band som jag på deras tidigare släpp har tyckt varit bra, men liksom inget extra. En helt okej dos käng/crust som man förväntat sig men inget som satt sig efteråt. Så jag blev positivt överaskad av deras sida här måste jag säga. Deras Tragedy/From Ashes Rise influerade mangel har i mina öron aldrig låtit så här bra. 2 jävligt svängiga låtar med snygga slingor och tempobyten, allt mellan snabba d-takts attacker till slöa malande crustpartier finns här, och det är snyggt arrangerat utan att något känns som utfyllnad. Kanske att den ena sångaren är lite lågt mixad i de andra låten, men det känns som en skitsak i sammanhanget. I like...
Över till Boredom då, det börjar tungt som fan och det låter lovande... Hoppas på lite tungt crustmölj. Sen drar det "tyvärr" igång med värsta hårdrocksriffet och mina förhoppningar grusas. Detta gillar jag inte alls, det låter bara trist i mina öron. Och dom här hårdrocksgitarrerna får jag lite panik på... Ni vet när det dämpas på strängarna en stund och sen kommer det ett tjutande på slutet, hela första låten håller det på. Andra låten är väl lite bättre men även där avslutas varje riffvända med en tjutgrej. Sen skall det ju sägas att det inte bara är gitarrerna jag inte gillar med Boredom, utan jag känner mig rätt likgiltig till hela deras sida.
Hade mycket hellre sett en egen 7'' med Sand Creek Massacre, så skaffa för deras sida. Den är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar