fredag 19 november 2010

Why, why, why but why?

Kan någon förklara postens priser för mig? Finns det någon vettig förklaring till varför det kostar ca 150kr att skicka 5 LP's till säg Frankrike? När det kostar 5 euro att skicka lika många LP's därifrån och hit? Anledningen till att jag undrar är att jag pratade lite om just portopriser med Benny (Up Yours) igår... Och även inrikespriserna är ju skyhöga. Visst jag fattar också att saker kostar pengar, att det är en massa olika grejer som är inräknat i priset, dummare är jag inte och jag säger ingenting om det. Men det känns som att det är helt galna priser just här i Sverige om man jämför med andra länder i Europa (Norden borträknat). Det är ju ibland lite som Benny sa att "ibland är det ju fan retligt nästan att skicka grejer för portot är så jävla högt". Ett lyxproblem kanske kan tyckas, men fan vad jag kan reta mig på postens jävla priser och deras "garanti" att 1:a klass brev/paket skall komma fram nästa arbetsdag... Varför skriver inte fler band texter om detta, haha.

11 kommentarer:

  1. Testa Schenker inrikes, mycket billigare.

    SvaraRadera
  2. Posten suger i England ocksa. Dyrt som satan.

    Jag fick precis ett paket med en LP, en massa sjuor och zines etc. Jag skickade det for 2 veckor sedan till en kompis i Frankrike. Idioterna pa posten hade allsa skickat paketet till "the sender". Det tog 14 dagar och posten ar mittemot mitt jobb. Alrighty!

    SvaraRadera
  3. skicka med DHL inom sverige istället om det är flera plattor, det är billigare men kommer inte ihåg hur mycket

    SvaraRadera
  4. jag har redan varit på ämnet! kommer på nån kommande skiva skulle jag tippa. jag skäms fan när folk beställer från utlandet, utanför europa för det är då portot är som bäst! frakten kan ibland kosta mer än själva innehållet. sjukt!

    jag va i kontakt med dhl, men det va ju bara en massa krångel med avtal, företag och dyl så det blev inte så mycket billigare som jag fick till det. får kanske kolla upp det igen då.

    skickar mycket skivor i såna där blåa kartonger med fast belopp upp till antingen 5 eller 20kg. det brukar kunna göra det mycket billigare. dock så har idioterna på posten fattat att många skickar så, så sent som 1/11 så höjde dem så klart priserna inför all julpost. profitörer!!! inte lär det bli billigare nästa år. såg deras årsredovisningar på nätet. dem gör rekordvinst efter rekordvinst år efter år iom all tradera, blocket, e-bay handel. fy fan!

    SvaraRadera
  5. En Slaktrenstrudilutt handlar om detta upprörande ämne. Kommer inte ihåg om den är med på sjuan..kanske inte.

    SvaraRadera
  6. Köp frimärken som man slickar på, på med limstift ovanpå. Lite pyssel för mottagaren, klippa ut frimärkena, skicka tillbaka, tvätta av och vips så är de som nya.
    På det viset har jag skickat hur mycket som helst med samma frimärken.

    SvaraRadera
  7. gammalt trix, gnugga in märkena med tvål, gelatin etc, låt torka, posta, mottagaren tvättar av märkena och därmed stämpeln och vips! Nya märken! Tidigare gick det bra med tej, men icke längre, Det finns beskrivet i gamla zines, borde vara kutym för alla DIY bolag. Är det utrikiska märken, gör man en deal att man skickar tillbaka deras inhemska vice versa. No Problemo! Lycka till

    SvaraRadera
  8. frimärken har jag limmat och slickat sedan 93. men dagens ungdom kanske inte har lika bra koll? limmande och slickade även bussbiljetter på den tiden en bussresa kostade 3.50kr och chauffören stämplade biljetterna. samma sak då man va på besök i sthlm och åkte tunnelbana.

    SvaraRadera
  9. Ska man skicka inrikes och det är flera 12" kan bussgods funka,det verkar bero lite på vars man ska skicka dock.
    DHL har ju rabatter ibland,frugan traderar mycket så ibland får man åka till jourgatans ringlivs med högar.
    Utrikes är ju svårt att lösa,till finland är sällan problem om dom kan vänta,alltid är det nån som ska över och kan posta på finska sidan,då blir det inrikes och billigare.
    DIY-killed by the post

    SvaraRadera
  10. Limmade frimärken är ju som sagt ett gammalt beprövat trix, och funkar ju utmärkt. Men ack så meckigt om man skickar mycket och stora paket. Och som Sylen påpekade så har man ju även i år passat på att höja priserna ännu ett snäpp på paketen.
    Ut med låten Johan för den är inte med på 7''

    SvaraRadera
  11. Shenker eller UPS är mycket billigare!

    SvaraRadera