torsdag 30 december 2010

Bäst 2010 - Domarn / Eskatologia

Tjenare Masken! Roligt att du hör av dig, jag vill förtydliga att detta är en lista som jag och ingen annan i bandet står till svars för.
MVH Domarn (Johan Andersson) /Eskatologia

1. Punk illegal festival.
Har en given plats på listan som Sveriges främsta punk/hardcore festival och som dels har ett gott syfte i alla avseenden. Med det i beaktning spelar väderförhållandena ingen roll.

2. Eskatologia – Turnén
Året började med en 6 dagars turné tillsammans med våra vänner i Distress vi fick även privilegiet att spela tillsammans med våra vänner i Downfall Of Gaia. En fantastiskt rolig sväng som gav oss många roliga historier som gör sig bäst för de som var med.
I sep/okt åkte vi ännu en gång ner till Tyskland/Holland/Belgien på en 9
dagars turné som avlöpte i något storts glädjerus av att åter igen inse hur många vänliga och organiserade människor som finns i världen som möjliggör att band kan åka ut på detta sätt utan att vara ett känt namn. Extra uppskattning till Marcus som under orimligt kort tid styrde upp allt samt till människorna i Flensburg, vi ses i april igen…

3. Fredrik Jonsson – Sånger från lämnade länder
En fantastisk artist med starka melodier och texter som förmedlas med en djup och varm röst. Jag upptänkte hans musik så sent som förra året men den har bara växer i mina ögon/öron mer och mer, låtarna tycks aldrig blekna.

4. Fredag den 13:e – Under iskalla fanor
Ett band jag följt på nära håll endas sedan sin födelse och jag kan bara stämma upp i hyllningskören, de förtjänar all uppskattning både som liveband och som studioband, även om jag måste säga att jag hoppas de siktar på en cleanare ljudbild på näst skivsläpp.

5. Alla människor som hjälper sina medmänniskor.
Tänker främst på människor inom punkscenen/D.I.Y rörelsen men inte att förglömma är alla människor som utför ideellt arbete i hjälporganisationer världen över, eller så kallade vardagshjältar som hjälper sin medmänniska ”över gatan.”

6. Eskatologia – Början på slutet
Självgodheten har ingen lag, jag kan inte bortse från att barndomsdrömmen till slut gick i uppfyllelse och att det tog 14 år ser jag bara som positivt när jag lyssnar igenom skivan.

7. Halvfabrikat Records
Efter över 10 verksamma år går det inte annat än förundras över Dannes engagemang och drivkraft. Som bidragit till att flera av Sveriges punk/hardcore band har en stadig plattform att stå på.

8. Unkind - Yhteiskunnan pikkuvikoja
Den finska ilskan och det finska vemodet genomsyrar hela skivan även på det långsammaste spåret och innehåller många låtar som jag tror gör sig ännu bättre live, saken avgörs den 29 januari på Punk illegal benefit gig.

9. Aktiv Dödshjälp – Men allting har ett slut
Fantastik skiva som med sina variationer i tempo och säregna drag ger mig som lyssnare en grym upplevelse. Enda negativa som jag ser det är att skivan endast innehåller 7 låtar i traditionens rätta bemärkelse där de övriga 4 spåren är någon form av monologer.

10. Spotify
En sann följeslagare framför datorn på jobbet, framför allt nu, när jag känner mig helt vilsen på myspace som tidigare var min hemvist…

Listan skulle kunna göras betydligt längre jag hoppas alla band och människor jag uppskattar fortsätter köra på i inkörda spår så jag nästa år för chansen att ranka in er på en sån här lista, för ni är många, allt för många för en sån här lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar