onsdag 22 december 2010

Bäst 2010 - Sylen / Mångsysslare

Att det släppts en uppsjö av sju helvetes massa bra musik under 2010 vet ju alla redan så jag kör på en topptio special, som jag även gjorde förra året om jag inte missminner mig... eller det kanske va till nån annan jag gjorde den. Hur som, här har du det jag kommer ihåg av mitt år.

*1. Gröndalen.*
En veckas fjälltripp tillbaka i tiden till mina rötter. Fick leva som man gjorde förr utan el och diverse onödigheter med ca 2,5 mil till närmaste civilisation. Maten lagades på en vedeldad spis och den enda kontakt med omvärlden va en batteridriven radio. Jag fördrev dagarna med att vara ute och vandra, läsa bok och bara va. Helt underbart. Om det inte vore för att min andra hälft ogillar isolering och längre vistelser i skog och natur så hade jag redan bott på en öde fjälltopp för längesedan. På bilden sitter jag på gränsen mellan sverige och norge strax nedanför ljusnestöten och unnar mig en kåsa svart kaffe. Snacka livskvalle!

*2. Cabaré für alle på Mosebacke.*
Peter Wahlbeck och Mikael Reuter som sina bästa alter egon. Finns som köp dvd, bara att slå till. Sailor Karlsson. Övriga kommentarer är överflödiga.

*3. Ny stärkare och en ny hemmagjord råpunk deluxe pedal.*
I skapandet och eftersträvan efter det perfekta oljudet krävs det bra utrustning. Stort tack till J och N för hjälpen på vägen dit. Har tillbringat många timmar själv i studion detta år vilket har varit väldigt givande och jävligt kul...nästan jämt.

*4. Åke Henriksson.*
Jag har mött min överman, fan gubben skickar 2-5 nya låtar/idéer i veckan. Till och med jag har svårt att hinna med ibland. Haha. Man får gensvar direkt och det känns som att vi kompletterar varandra mycket bra. En perfekta sparringpartnern kort och gott, eller "partner in crime" om man så hellre vill. För att inte tala om riffen han spottar ur sig.

*5. Kalla vinterdagar och varma kläder.*
Det här året började med en hel del sköna vinterdagar här uppe i norrland och ordspråket "det finns inga kalla väder bara kalla kläder" stämmer verkligen. Det är bara till att investera i ett par rediga vinterkläder och du är hemma. Att vara stenhård kängpunkare och vinter går inte riktigt hand i hand. Tro fan att man frös och hatade vintern som tonåring då man trilskades med att endast ha en tunn nitpaj, t-shirt och basketdojjor då det va -25. Ju äldre man blir desto mindre har man att bevisa känns det som. Idag skiter jag i allt, eller det mesta iaf. Hellre vara en tönt i varma oråa kläder än att köra på en klassisk punkuniform och frysa arslet av sig bara för att bibehålla någon slags "cred". Vem fan bryr sig liksom? 2011 verkar lovande när det kommer till vackra vinterdagar. Bara till att ladda freestylen med en massa rå musik, klä upp sig och ut å vandra.

*6. hospitalet - den svarta hyddan (låt).*
Popduon som gör svartare och ondare black metal än de mest inbitna. Martin imponerar stort med sin sånginsats och det primitiva ljudet är som pricken över i:et.

*7. Ett nyktert år.*
Det första vita året sedan 1991, klapp på axeln för det. Då kunde man unna sig mer skivor, en massa god mat och ta en längre semester för pengarna istället. Min lever slår kullerbyttor av glädje.

*8. RAS live på punkkarnevalen.*
Så rått, så äkta, så uppkäftigt, så jävla bra. Ser med spänning fram emot kommande skivsläpp. Tummen upp för gänget bakom punkkarnevalen och alla andra bra band som också spelade.

*9. Club Deströyer.*
Arrangörer från Sundsvall (skit stad) som satt upp en massa bra spelningar under det gångna året med t.ex Watain, Repugnant, Graveyard, Bombus och Tormented...

*10. TJM - Söndra & Härska på vinyl.*
Kanske 2010-års största överraskning. Ingen av oss som spelar i Totalt Jävla Mörker hade någon som helst aning om att det va aktuellt med en vinylutgåva. Vi läste om det, av en ren slump, på nätet att den skulle ges ut om en månad. Snacka snopet. Här har de inblandade bolagen gjort upp en deal helt på egen hand bakom ryggen på oss. Man har tom gjort ett omslag, utan vare sig vårt godkännande eller inverkan. Brukar man inte i första hand ta kontakt med bandet i fråga om man vill ge ut en skiva? Extra komiskt va att bolagen planerade en limiterad utgåva i svenska flaggas färger. Passar ju bra så här efter årets valfiasko och laserskjutningarna i malmö. Eller va vet jag? Haha.

Läste precis Befa's lista och som bubblare snor jag hans sista placering, soffan, men jag lägger till ett par fisbrallor och xbox 360 som grädde på moset.

Annars så är det väl som vanligt, år efter år, samma jävla skit. Man sover, äter, jobbar och gör sitt yttersta för att försöka överleva. Samt att man fyller sin trista vardag med meningslösa materiella saker. Man försöker uppnå någon slags lycka som konstant resulterar i bakslag och besvikelser. 2011 lär nog inte bli någon större skillnad. Man ligger mest bara och inväntar det oundvikliga, dvs döden. Kör i medvind Masken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar