måndag 13 december 2010

Giftgasattack - Noise Hero 12''

Giftgasattack... Bandet på allas läppar känns det som. Årets "punksnackis", på ont och gott.
När första split 7'' kom var det inte många som uppskattade deras "oväsen", inklusive mig själv. Jag gillade den inget vidare då, även om den växt liiiite i efterhand. Sedan hände något till split LP'n med Mardröm, den satte sig som fasen. Något som sedan kulminerade i och med den egna 7'' som kom förra året. För mig personligen tror jag det beror på att ljudbilden ändrats och blivit lite klarare för varje släpp, till det bättre enligt mig alltså. Denna nya 12'' då? Första släppet med Årre på sång. Ja jag kan ju säga att allt förhandsspekulerande och skrivande är befogat. FY FAN VAD BRA DENNA SKIVAN ÄR!!!! När vi (Sub Alert) spelade med GGA i Göteborg i januari så undrade jag lite vad som var på gång för det var ett jävla delay på sången, jäkligt effektfullt periodvis men jag tyckte det överdoserades lite då. Här på skiva låter det mycket, mycket bättre. Chrille/Evil Grill har nästan överträffat sig själv... Perfekt avvägt med sångeffekterna tillsammans med ett ganska så cleant bas och trumljud. Och sedan har vi ju gitarrerna :-) Per är fan en ljudkonstnär av rang. Helt otroligt vilka ljud han får fram och jag ångrar att jag inte fotade hans pedalarsenal när vi spelade ihop. Den som tror att det bara är att vrida upp disten på max och sedan köra genom en flanger för att få fram dessa ljud får tänka om. Det var fan en resväska med grejer noga inställt för bästa resultat. Musikmässigt så är det ju inte på något sätt så att dom återuppfunnit hjulet, men på grund av ljudbilden så sticker det ändå ut rejält. Visst hörs arvet från Disclose/charge/order, men dom låter ändå jävligt egna .Det låter helt enkelt Giftgasattack. Och jag tror att denna plattan kan omvända många som varit skeptiska till GGA tidigare. Lätt in på topp 3 listan över årets bästa svenska LP's. Köp den från D-Takt & Råpunk Rec eller av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar